O inwestycjach wspólnych Gminy Supraśl z Powiatem Białostockich z radnymi Powiatu Białostockiego Henrykiem Suchockim i Wojciechem Fiłonowiczem rozmawiał Mateusz Kozioł.
MK: Aleja Niepodległości i ul. Nowa są drogami powiatowymi. Jak wiemy, w ostatnim roku ul. Nowa została wyremontowana i w tym roku przyszedł czas na Aleje. Są to drogi które czekały wiele lat na inwestycje. Jak udało się Panom przekonać radę powiatu Białostockiego do realizacji tych zadań?
Wojciech Fiłonowicz (WF): Przed wszystkim pragnę podkreślić, że Aleja Niepodległości i ul Nowa to wyjątkowo ważna arteria supraska. Łączy drogę wojewódzką nr 676 ( droga do Krynek) z Ul Piłsudskiego (droga powiatu białostockiego) na wysokości skrzyżowania z ul Nowy Świat. Ul Piłsudskiego i Nowy Świat są najdłuższymi szlakami komunikacyjnymi w naszym mieście, o największym natężeniu ruchu samochodowego Supraślu. W razie zablokowania ul Piłsudskiego to Aleja Niepodległości i Nowa będą mogły śmiało zabezpieczyć po przebudowie ciągłość komunikacji. Ulice te tworzą dojazd w kierunku hotelu „Knieja”.
Henryk Suchocki (HS): Odpowiedź na to pytanie muszę poprzedzić wstępem: podczas wyborów samorządowych w listopadzie 2014r. Prawo i Sprawiedliwość uzyskało w Radzie Powiatu białostockiego 10 na 27mandatów. Byliśmy twardo izolowaną opozycją. W 2015 r. sytuacja zaczęła się zmieniać wskutek zwycięstwa naszego kandydata Andrzeja Dudy w wyborach prezydenckich i bezprecedensowego zwycięstwa Prawa i Sprawiedliwości w wyborach parlamentarnych. Dzięki temu udało nam się zablokować projekt komercjalizacji szpitala w Łapach oraz przyjąć stanowisko – którego byłem inicjatorem – sprzeciwiające się realizowanemu już projektowi podziału gminy Supraśl. Na początku 2016 roku odeszła z koalicji grupa czterech Niezależnych radnych, zaś latem odeszło Nasze Podlasie. W ten sposób powstał większościowy szesnastoosobowy klub PiS - Niezależni - Nasze Podlasie. W sytuacji kiedy zarząd powiatu przedstawił budżet, nieuwzględniający naszych postulatów przygotowaliśmy i wprowadziliśmy do budżetu 25 poprawek, które przegłosowaliśmy i wprowadziliśmy do realizacji. Stało się tak dzięki zgodnej współpracy i profesjonalizmowi radnych naszego połączonego klubu. Jedną z tych poprawek była przebudowa ul. Nowej i Alei Niepodległości w Supraślu. Podobnie było w 2017roku, tym razem wnieśliśmy ponad pięćdziesiąt poprawek i je przegłosowaliśmy. Wszystko to było możliwe dzięki współpracy z gminą Supraśl, bo finansowanie inwestycji zawsze odbywa się według niepisanej zasady 50 procent powiat, 50 procent gmina oraz dzięki realizowanej przez Prawo i Sprawiedliwość polityce zrównoważonego rozwoju, którą konsekwentnie realizujemy.
WF: Stan obu tych supraskich ulic był opłakany i zagrażał bezpieczeństwu ruchu ( nierówności, wyrwy w jezdni i brak odprowadzenia wód opadowych). Jako radny powiatu białostockiego realizując swój mandat już na początku kadencji w 2015 roku złożyłem wniosek do projektu budżetu inwestycyjnego by powiat białostocki wspólnie z gminą Supraśl zrealizował remonty ulic Nowej i Al Niepodległości. W owym czasie mój wniosek – mimo poparcia Burmistrza Supraśla – nie uzyskał akceptacji zarządu powiatu białostockiego. Jednak w roku 2016 po zawiązaniu przeze mnie koalicji z klubem PiS i Naszym Podlasiem zyskaliśmy większość w radzie powiatu. Nowa koalicja klubów: Niezależni, Nasze Podlasie i PiS uwzględniła moją argumentację pilnej potrzeby realizacji tej inwestycji. Dzięki wsparciu władz Miasta Supraśla (50% wkładu finansowego) inwestycja mogła ruszyć z kopyta w 2017 roku i jest obecnie kontynuowana. W 2017 roku wykonany został na mój wniosek projekt dokończenia remontu ul Nowej od skrzyżowania z ul Dolną do Białostockiej koło cmentarza. Mam nadzieję, że w nowej kadencji 2018-2022 zostanie to dokończone.
MK: Jak oceniają Panowie prace związane z budową Alei Niepodległości?
HS: Generalnie pozytywnie, choć na pewno zawsze można byłoby szybciej i więcej. Tu przypomnę, że stan prawny jest taki, że nawierzchnia ulic należy do powiatu, lecz to, co pod nią czyli wodociąg i kanalizacja jest własnością gminy i budowa jednego uwarunkowana jest przebudową drugiego. Wyborcy często pytają: dlaczego nie jest budowany cały ciąg, od razu, tylko po kawałku, etapami? Zatem odpowiadam: procedury przetargowe trwają, koszty asfaltu od 2016 roku wzrosły czterokrotnie (tu zasada 50% na 50%), gmina też prowadzi politykę zrównoważonego rozwoju i też inwestuje na terenach "za lasem", a Powiat Białostocki liczy 15 gmin. Myślę, że w przyszłym roku przebudowa zostanie zakończona i zwieńczona pięknym rondem na skrzyżowaniu Alei Niepodległości z ulicami: Piłsudskiego i ul. Nowy Świat.
WF: Należy zaznaczyć, że przetarg rozstrzygnięty został dość późno bo dopiero w maju. Wykonany zostanie kolejny odcinek 300 metrów. Wykonawcą jest ta sama firma, która budowała ul Nową. Cieszy fakt wykonywania generalna przebudowy ul Kościelnej w Supraślu. W 2019/2020r powinno się dokończyć wspólnie z powiatem białostockim Al. Niepodległości i Nową by spiąć ciąg komunikacyjny z drogą nr 676. W następnej kolejności należało by wyremontować nawierzchnię ul Dolnej.
MK: Jakie jeszcze inwestycje powiatowe powinny być Panów zdaniem, zrealizowane na terenie naszej gminy?
HS: Jest ich kilka, rozpocznę od tych, do których jest przygotowana dokumentacja. Po pierwsze: dokończenie rozbudowy ulic Nowa - Al. Niepodległości. Po drugie: przebudowa drogi z Sowlan do ul. 42 Pułku Piechoty o ciąg pieszo-rowerowy. "Wyprostowanie" ostatniego odcinka tej drogi przy skrzyżowaniu z ul. 42 Pułku Piechoty, doprowadzenie do połączenia ze ścieżką rowerową do granic Białegostoku oraz budowa drogi Grabówka- Ciasne – to połączenia szczególnie ważne ze względu na zwiększony w ostatnich latach i miesiącach ruch samochodowy na drodze Ogrodniczki-Karakule-Sowlany.
Kolejnym ważnym zadaniem do realizacji jest budowa kanalizacji burzowej przy ul. Ciołkowskiego w Grabówce. Te inwestycje mają przygotowaną dokumentację i jest wielka szansa na ich rozpoczęcie w tym roku.
Uważam, że w przyszłości, przy współpracy powiatu oraz gmin: Wasilków, Supraśl i Lasów Państwowych należy doprowadzić do wymiany dróg między powiatem a gminą Supraśl. Dotyczy to szczególnie odcinka drogi gminnej do Zapieczek i drogi wojewódzkiej oraz jej pełna przebudowa. Należy to poprowadzić drogą przyjaznego porozumienia, gdyż gminy samodzielnie na tę przebudowę nie będzie stać. Jak ważne jest to połączenie, mieliśmy okazję przekonać się w ostatnich tygodniach, podczas blokady drogi do Białegostoku spowodowanej budową estakady w Krasnem.
Supraśl oprócz głównego połączenia ze względu na narastający ruch turystyczny oraz ze względów bezpieczeństwa, powinien mieć alternatywne i w pełni bezpieczne połączenie z Białymstokiem i innymi miejscowościami. To połączenie jest lepsze jeśli chodzi o dojazd do takich dzielnic Białegostoku jak Dziesięciny, Leśna Dolina, Starosielce czy centrów handlowych tam położonych.
WF: Jeśli chodzi o pozostałe inwestycje powiatu białostockiego w przyszłym roku na terenie naszej gminy to należy w trybie pilnym wykonać remontu drogi na odcinku Henrykowo- Sobolewo następnie dokończyć chodniki wzdłuż drogi powiatowej nr 1428 B w Grabówce na odcinku od ul Dębowej do Myśliwskiej. Kolejno należy wykonać utwardzenie odcinka drogi powiatowej Ogrodniczki - Nowodworce. Jeśli chodzi o poprawę bezpieczeństwa ruchu rowerzystów to należałoby wspólnie z powiatem wykonać odcinki ścieżek rowerowych od Karakul przez Sowlany do ul 42 Pułku Piechoty i ciąg pieszo rowerowy Ogrodniczki – Ciasne.
HS: Marzy mi się także choćby powierzchniowe utwardzenie odcinka drogi Cieliczanka-Kołodno, przy współpracy gmin Supraśl, Gródek oraz powiatu. Mielibyśmy wtedy piękny przejezdny szlak: Czarna Białostocka – Wasilków – Supraśl – Królowy Most.
MK: Życzę więc, by te plany w najbliższej przyszłości zostały zrealizowane. Dziękuję za rozmowę.