Poniżej przedstawiamy do wiadomości mieszkańcom naszej gminy bardzo ważne uwagi Ministerstwa Finansów, ale także innych Ministerstw, złożonych do projektu rozporządzenia w sprawie utworzenia gminy Grabówka z części terytorium gminy Supraśl. Pisma ministerstw w załączeniu.
Pisma te zostały opublikowane na stronnie Rządowego Centrum Legislacji w dniu 17 września 2024 r.
Poniżej publikujemy skrót opublikowanych pism. Najwięcej zgłosiło ich Ministerstwo Finansów ( MF), zarówno w odniesieniu do utworzenia gminy Grabówka na Podlasiu oraz nowej gminy Szczawa na południu Polski. Wiele uwag tak naprawdę odnosi się ogólnie do planów stworzenia obu gmin.
- Ministerstwo Finansów wyraziło stanowisko m.in. „ Z wieloletnich doświadczeń wynika, że mniejsze samorządy borykają się z wieloma problemami finansowymi oraz niekorzystną sytuacją demograficzną. Racjonalne jest zatem łączenie się jednostek samorządu w silniejsze i bogatsze jednostki, a nie podział i tworzenie małych, słabszych i biedniejszych jednostek, wymagających większej pomocy z budżetu państwa. Z tego względu inicjatywy polegające na łączeniu małych gmin, są racjonalne i korzystne dla mieszkańców natomiast tworzenie nowych, niewielkich jednostek może generować koszty nie tylko dla budżetu państwa ale może być wyjątkowo niekorzystne dla standardu usług świadczonych jej mieszkańcom. Im mniejsza jest jednostka samorządu terytorialnego, tym relatywnie więcej wydatkuje na utrzymanie swojej administracji, a to z kolei może ograniczać wydatki majątkowe”.
- MF zwróciło uwagę także na fakt, że „ Projekt utworzenia Gminy Grabówka z terenu Gminy Supraśl spowoduje znaczące ograniczenie liczby ludności gminy Supraśl z 16.659 do 6.612 osób, tj. o 39,7%, co pociągnie za sobą zmniejszenie dochodów tej gminy. Natomiast nowopowstała Gmina Grabówka będzie potrzebowała dofinansowania do rozbudowy infrastruktury technicznej adekwatnej do wykonywania zadań publicznych i zaspokajania potrzeb zbiorowych mieszkańców”.
- MF przyjęło stanowisko, że koszty utworzenia gminy Grabówka związane z jej przygotowaniem administracyjnym , adaptacją budynku, szacowane na 1,3 mln złotych nie mogą być pokryte z rezerwy ogólnej budżetu państwa, gdyż nie ma do tego podstawy prawnej; rezerwa może być uruchamiana wyłącznie na wydatki, które są związane z zadaniami o charakterze nadzwyczajnym i losowym.
- Koordynator Oceny Skutków Regulacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zwróciła uwagę na konieczność omówienia zdolności gmin po proponowanym podziale do obsługi ich dotychczasowego zadłużenia, na potrzebę analizy łącznych prognozowanych dochodów i wydatków gmin oraz oceny, czy gminy po podziale będą mogły wykonywać swoje zadania publiczne
- Ministerstwo Sprawiedliwości zwróciło uwagę na potrzebę dokonywania zmian przez właścicieli nieruchomości w księgach wieczystych wszystkich nieruchomości położonych na terenach odłączanych oraz przez osoby wpisane w krajowym rejestrze sądowym i różnych innych rejestrach sądowych i państwowych. Spowoduje to szereg problemów organizacyjnych i kosztów. W tym miejscu należy dodać, że koszty wpisów w księgach wieczystych ponosi wnioskodawca.
- Ministerstwo Kultury zwróciło uwagę, że zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w każdej gminie musi być utworzona co najmniej jedna biblioteka, co także ma wpływ na koszty i one powinny zostać uwzględnione.